Spiralstabilisering

Spiralstabilisering

 

 

Kicka igång din sovande spiralaaktivitet. När dessa spiralamuskelkedjor jobbar som dom ska verkar gången och löpningen spänningslösande och du använder sätesmusklerna som motorer i ditt gång och löpsteg. Ett oaktiverat Spiralstabilisering kan visa sig bl.a. som ont i höfter/ ljumskar/ spända axlar under din löptur eller promenad, trött i ryggen då du står, mm.......

 

Vi människor är gjorda för att röra på oss i upprätt position då mår vi som bäst i våra kroppar och våra två gångarter gång ( obs! ej powerwalk) och löpning verkar spänningslösande. Men vi moderna människor rör oss generellt för lite samt med fel "teknik". Den spiralastabiliseringsträningen väcker sovande muskelkedjor till liv så vi på så sätt minskar spänningen i överanstränga muskelkedjor där vi idag kan hitta många av våra smärtområden( axlar/nacke/ländrygg/fötter). Det handlar mycket om att förstå kroppen i rörelse utifrån ett spiraltperspektiv och hur vi sedan tränar det på bästa sätt. Denna träning utförs i grupp eller personlig träning.

För att kunna delta i fasta kurser måste du ha gått ett intro tillfälle där jag går igenom vad spiralstabilisering är och varför

vi rör oss för lite i spiralstabilisering och hur vi tränar det och hur vi får in det i våran vardag :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag kommer hålla en gratis intro tillfälle lördag 17 mars

kl 11-12.30. Anmäl dig till hej@annaglad.se

 

 

 

Spiralstabilisering - återfå din hållning - back to basic - NYBÖRJARKURS

Måndagar 07.00-08.00

Start vecka 4

Gratis introduktion vecka 2 Lördag den 13 januari kl 11-12.30 (föranmälan till hej@annaglad.se) Ord pris 350-750kr

Uppehåll: vecka 9

Sista tillfället: vecka 11, 12 mars

7 ggr (22/1, 29/1, 5/2, 12/2, 19/2, 5/3, 12/3)

Pris: 1260 kr inkl gummiband á 400kr

Gruppen leds av Anna Glad Leg. Naprapat

 

Vill du få en bättre hållning, en rygg som inte blir trött så fort du står eller går för länge, har du kanske problem med högt tryck på leder /diskar

(artros i höfter, knän, diskbråck, buktande disk) eller har du återkommande träningsrelaternade besvär som hälsenor, axlar, hälsporre mm

Back to basic- Vi tränar upp våran "sovande" spiralaaktivitet i kroppen så att du lär din kropp att gå, stå och springa så som den är konstruerad för att göra. För att gå kursen måste du ha kommit på en introduktion( grupp eller pt - anordnas efter intresse) då vi går i genom grunderna i träningen samt den viktiga teorin bakom.

 

 

Spiralstabilisering - återfå din hållning - back to basic - NYBÖRJARKURS - fullbokad

Tisdagar 19.15-20.45

Start vecka 3

Gratis introduktion vecka 2 Lördag den 13 januari kl 11-12.30 (föranmälan till hej@annaglad.se) Ord pris 350-750kr

Uppehåll: vecka 7, 9

Sista tillfället: vecka 11, 13 mars

7 ggr

Pris: 1470 kr inkl gummiband á 400kr

Gruppen leds av Anna Glad Leg. Naprapat

 

Vill du få en bättre hållning, en rygg som inte blir trött så fort du står eller går för länge, har du kanske problem med högt tryck på leder /diskar

(artros i höfter, knän, diskbråck, buktande disk) eller har du återkommande träningsrelaternade besvär som hälsenor, axlar, hälsporre mm

Back to basic- Vi tränar upp våran "sovande" spiralaaktivitet i kroppen så att du lär din kropp att gå, stå och springa så som den är konstruerad för att göra. För att gå kursen måste du ha kommit på en introduktion( grupp eller pt - anordnas efter intresse) då vi går i genom grunderna i träningen samt den viktiga teorin bakom.

 

 

Spiralstabilisering - Fortsättning

Torsdagar 17.30-18.45

Datum: 18/1, 25/1, 1/2, 8/2, 22/2, 8/3, 15/3

Start: vecka 3 fredag 18 januari

Antal ggr: 7

Pris: 1400 kr

Drop in vid mån av plats 220 kr ( vid drop in måste du ha gått en nybörjarkurs först i grupp eller pt)

Gruppen leds av Anna Glad Leg. Naprapat

 

Detta är en kurs för dig som tidigare gått Nybörjarkurs och känner sig hemma med övningarna där och nu vill träna mera flödande i spiralstabilisering. Under kursen så lägger jag in några nya övningar som jag då metodiskt går igenom.

 

 

Spiralstabilisering + löpteknik OBS! 6 tillfällen

Lördagar 08.00-10.30

Datum: 13/1, 17/2, 17/3, 14/4, 19/5, 9/6

Start: vecka 3, lördag 13 januari

6ggr

Pris: 1800 kr

Gruppen leds av Anna Glad Leg. Naprapat

 

Under denna kurs tränar vi upp våran löpstyrka och rörlighet med spiralstabilisering som vi behöver för att kunna springa skonsamt och skadefritt. Vi kommer även gå igenom löpteknik så att löpningen verkar spänningslösande i axlar och ländrygg, käkar, fötter mm. Samt gå igenom yinyogapositioner som är ett suveränt komplement till löpningen i återhämtningssyfte. Jag fokuserar aldrig på att vi ska springa långt eller snabbt under denna kurs utan vill förmedla löpningen som ett en stresslösare både mentalt och fysiskt. Jag vågar påstå att drar man på sig "löparskador" så springer vi med fel teknink, det kan bero på allt från vad vi springer i för skor till vilka spänningar, stagnationer vi har i kroppen som stör vårat naturligt rörelsemönster. Men med lite långsiktighet och lagom upptrappning av löpträning i kombination med spiralstabilisering så kan löpningen bli både skadefri och verka spänningslösande i kroppen och sinnet. Här bör du ha gått en nybörjarkurs på 8 ggr i spiralstabilisering eller tränat privat några gånger så att du är bekant med spiralstabiliseringsträningen.

 

 

Personlig träning

 

Här utformar jag en program utifrån det du behöver träna på i spiralstabilisering.

 

Spiralstabilisering teori + genomgång av grundrörelsen: 90min 1500kr

Spiralstabiliseirng PT-60 min: 850kr

Spiralstabilisering PT-30 min: 600kr

 

Gummiband: 400kr

Frågor och anmälan: maila till hej@annaglad.se eller ring 0707205559

 

För mera info om spiralstabilisering

hänvisar jag än så länge till mina lärares hemsida www.vikingrehab.se.

Steg 1 i spiralstabilsiering:

Här blir du medveten om din lodlinje och vilka begränsingar du har i form av korta eller sovande muskler som gör att du har svårt att vara i lodlinjen på ett avslappnat sätt. Med spiralastbiliseringsövningar balaseras kroppen upp och du lär dig stå avslappnat i upprätt position.

Steg 2 i spiralstabilisering:

här tränar du upp förmågan att röra dig i upprätt position med dom musklers som är tänkt att jobba vid gång. Då rätt muskler aktiveras bla sätesmuskler och dom sneda magmusklerna så verkar det isärdragande på ryggraden vilket leder till minskat tryck och ökad cirkulation, vilket är grunden för att läkning ska ske.

Steg 3 i spiralstabilsiering:

Här övar du på att springa med spiralstabilsiering en teknink som både är skonsam och energisnål

Anna Glad AB - Sweet body mind: Turebergsallé 4, 19162 Sollentuna